În Psihoterapia Pozitivă considerăm că „la naștere, fiecare om este asemeni unei scrisori scrise cu cerneală simpatică. Are toate cuvintele scrise, dar se văd și se pot citi doar cele pe care se pune căldură.” (N. Peseschkian).
Ceea ce prof. Peseschkian numește cuvinte sunt, de fapt, resursele noastre – capacitățile de bază: capacitatea de a iubi și capacitatea de a ști. Ambele sunt în noi, în fiecare, de la naștere doar că dezvoltarea și diferențierea lor depinde de mediul în care creștem. Pe parcursul vieții, capacitățile de bază se diferențiază:
- Între 0 și 3 ani ne dezvoltăm, din capacitatea de a iubi, un set de capacități primare: iubirea/acceptarea, timpul, răbdarea, tandrețea, speranța, sensul.
Capacitățile primare se dezvoltă prin modelare, în contact cu persoanele semnificative. - După 3 ani ne dezvoltăm, din capacitatea de a ști, un set de capacități secundare: punctualitatea, ordinea, curățenia, supunerea, dreptatea, spiritul economic etc.
Capacitățile secundare reflectă valorile şi normele grupului social al individului.
Capacităţi
Capacităţi secundare | Capacităţi primare |
---|---|
Punctualitate Curăţenie Ordine Încredere în alţii Politeţe Sinceritate Supunere Fidelitate Dreptate Hărnicie Spirit economic Seriozitate/ responsabilitate | Timp Răbdare Contact Iubire/acceptare Tandreţe/ sexualitate Încredere în sine Speranţa Credinţa/Sens |
Concepte de bază în abordarea pozitivă, ca să le putem folosi în terapie, capacitățile trebuie auzite și traduse din povestea clientului. Adesea clienții folosesc metafore, proverbe, povești sau vorbe auzite în familie pentru a descrie cum au învățat capacitățile secundare și primare.
Anul de grație 2020 ne-a adus o pandemie. În luna martie, când am intrat în carantină și ne-am suspendat pentru o perioadă activitatea de formare, ne-am gândit că o modalitate bună de a învăța și de a rămâne conectați, cei aflați în formare, este să facem împreună un proiect: am luat în fiecare zi o capacitate (primară sau secundară) și am scris tot ce ne amintim din copilărie legat de vorbele părinților și acea capacitate. Astfel la finalul unei luni am putu face o broșură cu „vorbe românești” care au în spatele lor lecții despre câte o capacitate.
Proiectul a avut mai multe efecte:
- Ne-am amintit de copilărie
- Am petrecut timp împreună
- Am împărtășit povești de viață
- Am învățat capacitățile (sunt convinsă că după acest exercițiu colegii din cele 2 grupe le știu pe de rost!)
- Am scos o broșură
Vă dorim să vă amintiți de vremurile copilăriei și să vă bucurați de amintirile de atunci! Vorbele acestea nu se uită!
Semnează: grupurile de formare în psihoterapie pozitivă Cluj și Oradea și trainerii Gabriela HUM, Adela MOLDOVAN și Raluca URȘICA.